Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část třetí - dostupnost časová) 2025-04-04 06:33:00 Pro začátek s celkovou cestovní dobou a časovou polohou snad jen výmluvné konstatování, čemu veřejná hromadná doprava konkuruje - tomu, že prostě sednete do auta, které tu většina prostě má.
Máte-li v krajském městě kde zaparkovat, a jedete-li v příznivou dobu z hlediska dopravní situace, jste za 30 minut v Pardubicích, resp. za 45 minut v Hradci Králové. Od dveří ke dveřím, bez případného času navíc ztrátou přípojného spoje, kdykoliv. Chrudim za 20 minut. Někteří tu mohou rozvíjet teorie o tom, o kolik víc lidí by jezdilo vlakem v případě, že by na nádraží bylo WC a bylo by hezké zvýšené nástupiště... 🙁 Ale s realitou se to nepotkává.
Drsnou realitou při využití veřejné hromadné dopravy ovšem je, že jen pro cestu na nádraží potřebujete ve Skutči cca 15 až 30 minut pěšího přesunu. Nějaká rezerva, řekněme 10 minut, aby člověk nešel na poslední chvíli, a jízdní doba cca 60 minut do Pardubic (40 minut Chrudim), pokud zrovna jede přímý vlak. S přestupem ve Žďárci z vlaku nebo autobusu cca o 10 minut více. Hradec Králové dle přípoje přibližně dalších 30 minut navíc. A to jsme jen na nádraží, odkud je vhodné přidat dalších 15 - 30 minut na přesun do cílového místa.
Výsledek veřejnou hromadnou dopravou při startu i s cílem cca 15 minut od nádraží? Minimálně 80 minut Chrudim, 100 minut Pardubice, 130 minut Hradec Králové.
Reálně s rezervou ještě cca 30 - 60 minut (ve špičkách všedních dní) na ztracený přestup nebo zpoždění.
Časové polohy přímých spojů ze Skutče jsou u vlaků, ale nakonec i u linky 830, výmluvně stavěny na studenty a na seniory. Většina pracujících své výkony nezahajuje v Pardubicích až kolem 07:30, v Hradci po osmé. Většina pracujících není ochotna využívat první spojení ve 04:24, kterým jste v práci v Pardubicích na 06:00 nebo na 06:30 v Hradci. Spojení ve vhodné poloze nechybí, jen nejde o vlak nebo je tam dost přestupování.
Časové polohy linky 830 vycházejí navíc tak, že pokud jdete na vlak, z většiny lokalit ve Skutči procházíte cestou na nádraží kolem autobusové zastávky na náměstí ve chvíli, kdy do Vašeho směru odjíždí linka 830. Proč se škrábat až nahoru k nádraží? O odjezdech z Pardubic v poloze těsně před vlakem do Skutče nemluvě.
Linky veřejné hromadné dopravy si tak ve Skutči konkurují a vzájemně se připravují o frekvenci. To při hrazení z veřejného rozpočtu není dobré...
Na druhou stranu, slůvkem, ze kterého mají organizátoři hromadné dopravy panickou hrůzu, je PŘESTUP. Linka 830 z Poličky prostě musí dojet do krajského města. I když v Chrudimi dochází k obměně většiny cestujících, i když jde v úseku Chrudim - Pardubice o typický příklad nežádoucího souběhu dvou linek z veřejných rozpočtů.
Není to jen o panické hrůze z přestupů, díky kterým se na spoj, a na hromadnou dopravu vůbec, obecenstvo vyflákne, ale současně také o kapacitě vlaků mezi Chrudimí a Pardubicemi, kde se z důvodu nedostupnosti dostatečného počtu vhodných vozidel nedá posilovat kapacita, která je minimálně u ranních spojů za hranou únosnosti.
---
Nedávno jsem neformálně hovořil s jedním od objednatele a řeč se velmi krátce dotkla i přímých spojů do Skutče. Zaznělo vystihující slovní spojení - "naše dobrá vůle". Za jiných okolností by mne takový přístup těžce rozohnil, jako něco, co si úředník, který organizuje službu daňovým poplatníkům, nesmí dovolit. Zde se ale nabízí otázka, co po tom člověku (a úřadu) vlastně chceme. Aby zařídil, aby veřejnou hromadnou dopravu s dvoj až trojnásobnými jízdními dobami proti autu využívalo více lidí? Humor?
Náhodně vybraný spoj v 05:11 ze Žďárce v jedno dubnové úterý. Přestup autobusu od Skutče žádný. Nástup jedna studentka a jedna paní, která dorazila autem ze směru od Maliného. U spoje na 06:00 do práce do Chrudimi na 06:30 do práce do Pardubic a na 07:00 do práce do Hradce Králové? Prosetín projíždíme, nástup nula. Dojíždí vůbec někdo (krom studentů) vlakem?
Běžnou skladbou dojíždějících veřejnou hromadnou dopravou jsou ti, na které doma nezbylo auto, nebo ti, kterým dává dojíždění na dané trase tímto způsobem smysl (unavuje je řízení nebo je ji nedávají, mají problém v cíli cesty zaparkovat, nemají řidičák, je na ně cesta autem příliš náročná finačně, mají rádi hromadnou dopravu...).
Co znamená skladba cestujících ze Skutče, kdy v hromadné dopravě pomalu nezastihnete ani ty, kteří pobírají dávky hmotné nouze? A co se s tím dá dělat?
---
Problém je zřejmý. Cestovní doba veřejnou hromadnou dopravou je, třeba v případě Hradce Králové, o ztrátě 170 minut (2*130 hromadnou - 2*45 autem) na jedné cestě tam a zpět. Investice do dopravní infrastruktury má příliš vysoké ceny v poměru k efektu a nemá návratnost.
Důsledky? Pokud mladí volí místo, kde mají prostor pro uplatnění ve svém vystudovaném oboru, odcházejí a již se do Skutče nevrací. Zůstávají jen řemeslníci a někteří služebníci, kteří zde mají nižší výrobní náklady proti větším městům, nebo které pozůstalí ještě nějak uživí. Ti své výrobky veřejnou hromadnou dopravou vozit nebudou. A je nepříjemnou otázkou, zda se tu odchodem generace, která měla v řemeslech silné zastoupení, do budoucna udrží...
Lze s tím něco?
Jediným prostorem pro krácení cestovní doby je zapojení dopravního prostředku na část cesty od dveří k zastávce veřejné hromadné dopravy. To znamená prostor, kde se dá dopravní prostředek uložit nebo odložit. V kombinaci s úsporou jízdní doby investicí do infrastruktury tam, kde to má efekt pro větší počet lidí.
Nové parkovací kapacity pro silniční vozidla pro přestup na vlak v Chrudimi ani ve Slatiňanech nezajistíte. Reálná příležitost je tak v Chrasti. Odkud by trať na Pardubice jetě šla plus mínus narovnat na rychlost 120 km/h a lehce zkapacitnit (takový záměr existuje).
Smysl větších ploch pro parkování ve Skutči nebo ve Žďárci je otázkou. Když člověk kouká na počet parkujících ve Žďárci, navýšení kapacity by to sneslo. Co by smysl mělo, je kolárna, nebo, ve Skutči, namísto zákazu vjezdu, místo, kde Vás může někdo naložit nebo vsadit kde na Vás může s autem čekat (ne že by byl zákaz zdí - lidé to tak dělají...).
Určité náznaky, že by se tak možná něco dalo řešit (bude-li to mít ekonomiku), jsou u poptávkové dopravy pro svážení k vlaku. Autobusy nemají na trase mezi nádražím a sídlištěm uspokojivé řešení - k nádraží nejedou, i od Žďárce se končí na náměstí...
Aktivita samosprávy v tomto směru? Nulová... No, možná přeci jen - cíleně tam nikdo neposílá Městskou policii na řešení vjezdu do oblasti zákazu. 😉 Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02QuxftvAaZwfkSNv8ifURF2ED9q5pXZgJ2NpZLnghzEph4fhbW3rdSbNQrS151Wy5l.

Související články 2025-03-23 07:15:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část druhá - časovou jízdenku?)
2025-03-17 15:44:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část první - dostupnost cenová)
2025-02-04 06:33:00 > Prázdniny
2025-01-27 18:39:00 > Podél nádraží se opět svítí
2025-01-16 07:28:00 > Jak je na tom využití veřejné hromadné dopravy ve Skutči?
2024-11-18 21:49:00 > Příjemné překvapení. 🙂
2024-10-02 20:05:00 > Pro výluku to problém není...
2024-09-04 14:19:00 > Skuteč má velkou potřebu WC na nádražích
2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?
|