Skuteč a okolí - doprava

Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část čtvrtá - dostupnost kvalitou a kvantitou)
2025-04-19 05:55:00

Dostupnost není jen o tom, zda spoj jede z vhodně umístěné zastávky ve správné časové poloze odpovídající poptávce, nebo o tom, zda je jízdné nastaveno vlídně. To, že jede vlak, vám je houby platné, pokud se do něj kapacitně nedostanete nebo pokud včas nedojede do vašeho cíle.

Na trati došlo ke zvýšení kvality. Ne stoprocentně, záložními vozidly za jednotky RegioFox jsou RegioNovy, které by za normálních okolností byly odstaveny v kopřivách. Případné úvahy dopravce o zálohování jednotkami RegioShark se rozplynuly potřebou vozidel s ETCS v okolí České Třebové. Počet nových vozidel byl plošně dimenzován bez dostatečných záloh, srážkami se stromy či na přejezdech a dalšími problémy (např. zahoření převodovky nebo prostě jen servis) se ukazuje, že to sice bylo ekonomické (a účelné v tom, že to chtěly všechny kraje najednou a hned), ale nefunguje to. Až nebudou jako záloha RegioNovy, dojde na odříkání vlaku + v lepším případě na autobusy.

PR je nastaveno tak, že nová vozidla jsou moderní, krásná, bezpečná. Že odpovídají dnešním standardům. Ano, ale... I v případě cestujícího existuje nějaká pyramida hodnot. Tím zásadním přínosem je navýšení počet míst k sezení z původních 84 na nových 115. To je ten přínos, který se v případě náhradního řazení projeví tím, že mezi Slatiňany a Rosicemi někteří cestující stojí téměř ne na své noze.

Objevila se první třída. Osobně jí využívám formou časového doplatku, i když s vědomím, že při náhradním řazení, což byla v uplynulém půlroce téměř polovina případů a více, neexistuje možnost kompenzace. Mé důvody jsou v rovině podpory dopravce a v tom, že nezabírám místo ve druhé třídě. V případě některých spojů to již ani není o jistotě místa k sezení - někteří lidé si na to zvykli. Vím, že pro některé byla důvodem k připlacení za 1.třídu např. virová nálož z prostoru, kde je prostě příliš lidí.

Co pro vás může být zajímavou informací je to, že doplatek do 1.třídy lze uhradit průvodčímu bez pokuty. Pro trasu Pardubice - Skuteč by mělo jít o 30 Kč, pokud nemáte žádný slevový produkt, 23 Kč s IN25. Je-li ve druhé třídě plno, může pro vás být místo v 1.třídě za pár drobných zajímavým. Nepříjemností je, že cestující do Chrudimi doplácí pouze 9 Kč (s IN25), čímž, pokud ví, doplatí spíše a bude plno.

Trochu ujetým faktem je, že v 1.třídě jsou z 9 dostupných míst tři vyhrazeny pro osoby s omezenou pohyblivostí a pro těhotné ženy. Přemýšlím, zda jsem někoho takového v 1.třídě někdy viděl.

První třídu vidíte již z vnějšku soupravy, je označena žlutým pruhem pod střechou vozidla. Uvnitř je to o širších sedačkách s prvky v červené barvě. Bývalo dobrým zvykem řazení na stejném konci soupravy. Na trati se ale pohybuje minimálně jedna jednotka, která je otočená, čímž spoleh na to není.

Ke kvalitě rozhodně patří i čas dojezdu do cílové stanice vaší cesty. Ten je limitován počtem spojů na jednokolejné trati a rezervami. Objednatel dopravy se rozhodl pro provozování bez rezerv s co největším počtem spojů mezi Pardubicemi a Slatiňany, kam ještě přidal čekání na přípoj v Rosicích (čekací doba bývá 10 minut, pak spoj ujíždí bez čekání) a vazby v Havlíčkově Brodě a ve Žďárci. RegioNovy jsou pomalejší, občas se stane, že jízdní doby nestíhají. Čekáním na protisměrný vlak tak roste zpoždění, které dosahuje nepříjemných podob - např. u ranního vlaku nejsou děti včas ve škole. O ujíždějících přípojích nemluvě.

Řešení? Jezdit vše RegioFoxy a zamyslet se nad provozovaným konceptem. Chci-li vše, nefunguje to stoprocentně z hlediska uživatele. Je otázkou, zda hledisko uživatele je tím, čím se objednatel je ochoten zabývat... Bohužel.

Kapacitně jsou u vybraných spojů problémy mezi Slatiňany a Pardubicemi. Šly by řešit, pokud by byla nějaká jednotka navíc, aby mohly být dané spoje posíleny - spojování různých typů jednotek není reálné. Jednotky na posílení nejsou, nejde to. Objednatel drží trochu nesystémově paralelně autobusy, pravděpodobně i pro přímé spojení sídel v kraji s krajským městem (např. linka 830), ač v Chrudimi většina vystoupí nebo přestoupí.

Závěr? Rozpačitý. PR se sice prsí novými jednotkami, ale vnitřek toho pozlátka zůstává problematickým. Přesto lze konstatovat, že tato kritéria nejsou ve využívání těmi rozhodujícími. Paradoxně, s dostatečným počtem RegioNov se zde dalo udělat více. Dnešní doba však nad funkčnost staví to, jak věci vypadají. Pro uživatele trošku prekérka...


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02Z7oDUyCQU3MsQDZWyjPDtSGL2FFLMPLrEzzgU3u9EJCHi8EsF5zqfgS8tGfpHMwEl.



Související články

2025-05-09 08:05:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část pátá - shrnutí)

2025-04-04 06:33:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část třetí - dostupnost časová)

2025-03-23 07:15:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část druhá - časovou jízdenku?)

2025-03-17 15:44:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část první - dostupnost cenová)

2025-02-04 06:33:00 > Prázdniny

2025-01-27 18:39:00 > Podél nádraží se opět svítí

2025-01-16 07:28:00 > Jak je na tom využití veřejné hromadné dopravy ve Skutči?

2024-11-18 21:49:00 > Příjemné překvapení. 🙂

2024-10-02 20:05:00 > Pro výluku to problém není...

2024-09-04 14:19:00 > Skuteč má velkou potřebu WC na nádražích

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

Smiřice a okolí - doprava (projekt pro Královéhradecký kraj)   |   o webu   |   autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz