Skuteč a okolí - doprava

Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část pátá - shrnutí)
2025-05-09 08:05:00

V minulých částech povídání o dostupnosti dojíždění za prací ze Skutče byla shrnuta ta podstatnější témata z oblasti dostupnosti veřejné hromadné dopravy. Existuje samozřejmě více kritérií, ale ta zbývající, která si můžete najít třeba přes některou z aplikací AI nebo vygooglit, nehrají při rozhodování ve Skutči zásadní roli.

Problémem je zejména časová dostupnost při využívání hromadné dopravy. Ta je dána směrovým vedením tratí, které neumožňují vyšší rychlosti, jednokolejkou, kde jsou dva vlaky proti sobě nežádoucí, a polohou nádraží, kdy z většiny hustěji obydlených oblastí města přidáte bez dopravního prostředku dalších 15 - 30 minut navrch. Auto parkujete pod oknem...

Dá se s tím něco dělat?

Při počtu lidí a nákladů, které tady lze vozit, není jakákoliv zásadní investice do infrastruktury obhajitelná. Připravuje se sice, ve fázi studie s horizontem realizace 10+ let, elektrizace Pardubice - Havlíčkův Brod/Svitavy, v rámci které by třeba mohla vzniknout i zastávka v Chrudimi u sídliště U Stadionu (např. https://chrudimskenoviny.cz/kategorie/zpravy/vlakova-zastavka-chrudim-sidliste-konecne-slovo-jeste-nepadlo ), ale pokud jde o zdvoukolejnění, půjde pravděpodobně jen o letmé křižování mezi Medlešicemi a Chrudimí, řešící odstavení případného dlouhého odklonového nákladního vlaku, který se do stanice dnes nevejde, o zrychlení mezi Pardubicemi a Chrastí (cca 120 km/h), protože jinde to směrové vedení prostě neumožní, o lokální přeložky pro alespoň mírné odstranění propadů rychlosti, a o doplnění vysokých nástupišť. Nepůjde o koridor, ale o zálohu, kdyby něco.

Vozidla byla obměněna, dopravní koncept upraven. Zde se také nezrychlí.


Z obrázku stávajícího konceptu je vidět důvod, proč to bez zpoždění nefunguje. Prostě není kde jej rozpustit. Vlaky mezi Slatiňany a Skutčí dělají na trati těžké problémy, i snahou zajistit na ně přestupní vazbu od/do Hlinska. Je evidentní snaha zavděčit se všem. Která bohužel vede do provozního pekla. Počet cestujících nově nabídnuté služby zatím neovlivnily.

Při pohledu do síťové grafiky člověk vidí dilemata objednatele. V Chrasti je obrat soupravy, která pokračuje do Skutče, nemožný - není dostatek času na ostrý obrat, takže buď pojede dál, nebo si tam hodinu odstojí, což je k ničemu. Náhrada vlaku od Svitav v úseku Skuteč - Žďárec u Skutče vozbou od Pardubic krátí cestovní dobu od Havlíčkova Brodu do Skutče (resp. po Čachnov) a zlepšuje provozní stabilitu mezi Svitavy a Čachnovem. Osobák do Skutče umožňuje projet se spěšňáky Horku, Vrbatův Kostelec a Prosetín. Odstranily se nefunkční přestupní vazby ve Žďárci na Skuteč. Je zřejmé proč se objednatel přiklonil k tomuto řešení, ač je finančně dost nákladné.

Je potřeba zrychlit mezi Pardubicemi a Chrastí, aby byl možný obrat vozidel v Chrasti. Je potřeba zrychlit mezi Svitavy a Žďárcem, aby přípoj od/do Svitav stíhal přestupy ve Žďárci na spěšňáky. V obou případech jde zhruba o deset patnáct minut.

Velkou otázkou je, co je výhodné pro Skuteč. Polohu nádraží nezměníte. Můžete se snažit vytvořit u nádraží (ve Skutči i ve Žďárci) další místa k parkování, ale vlastnické vztahy a ani prostor tomu nekloněny nejsou. Můžete se snažit v obou stanicích zajistit bezpečné uložení kola nebo koloběžky. Ale ve Skutči je to ráno do kopce, do Žďárce daleko. S dostupným počtem vozidel objednatel více než to, co jezdí dnes, nevykouzlí. Dosáhl vrcholu toho, co je možné, má-li současně priority i v Hlinsku.


Pohled do dalšího obrázku, kde jsou jízdní doby vlaků a autobusů mezi jednotlivými stanicemi, naznačuje, že z hlediska krácení cestovní doby by bylo vhodnější Skuteč řešit obdobně jako Luži. Autobusem na nádraží do Chrasti s garantovaným přestupem, na rozdíl od Luže na jakýkoliv vlak (ve špičkách spoj po 30 minutách). V Horce, Vrbaťáku a Prosetíně opět začít stavit se spěšňáky, přímý osobák z Chrasti do Skutče odpískat - jezdí poloprázdný. Přestupní bod na Chotěboř ze Žďárce vysunout do Prosetína.

Problém je, že to objednateli do zrychlení úseku Pardubice - Chrast nenese úspory. Budoucí stavbou (za 10+ let) se toto změní. Chrast je plochami upravitelnými na parkování prostornější. Je tam příležitost udělat z toho významnější přestupní bod.

Aby to úspory neslo bez stavby a pro Skuteč to bylo přínosem již nyní, bylo by potřeba vazbu dočasně vysunout až do Slatiňan. Když už ale Slatiňany, je otázkou proč autobus, po vysazení lidí na přestup na vlak, nedotáhnout až do Chrudimi. Preferuje se, ač delší, trasa přes nemocnici, aby cestou do nemocnice nebyl potřeba přestup.

Zbývá otázka. Přesvědčí Vás jakákoliv změna v organizaci veřejné hromadné dopravy ve Skutči a okolí k tomu, aby jste nechali auto doma? Obávám se, že objednatel dopravy již rezignoval. A politici, kteří veřejnou hromadnou dopravu spíše nevyužívají, mají jasno v tom, že do krajského města je potřeba spojení bez přestupu. Byť problematické funkčností a neatraktivní.

---

Výše uvedené vnímejte jako bouření myšlenek a generování možných variant k zamyšlení. Není to o tom, že by někdo něco chtěl nebo prosazoval. Není to určeno ani k obhajování - nejde o profesionální výkon ani o malování dítěte, toužícího po ocenění. 😉 Je možné, a pravděpodobné, že se to dá vymyslet lépe. Otázkou je, jestli vůbec dává smysl se přemýšlením o nějaké změně zabývat. Bohužel i ze strany objednatele.

Pardubický kraj je ve změnách hromadné dopravy proti jiným specifický. Je tu jizva v podobě vzpomínky na pokus Ing. Záruby o revoluci s předěláním všeho tak, aby to bylo provozovatelné levněji při zachování funkce. Tedy s přestupy. Myslel to dobře, jen to asi nebylo optimálně připravené.

Kolaps vyřešila politická úroveň návratem k původnímu stavu. Zbyly obavy zabývat se jakýmikoliv změnami. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. A zbyly spoje hromadné dopravy, ze kterých vymizela generace, která ještě byla navyklá hromadnou dopravu využívat. Poloprázdné až prázdné, zejména pokud nejedou studenti. Se stále se navyšujícími náklady, se snižujícím se počtem lidských zdrojů za volantem...

Funkční veřejná hromadní doprava je pro Skuteč základním pilířem pro budoucí ochotu mladých v tomto městě vůbec žít. Mělo by být jasno v tom, co se chce a proč. Ne jen podle toho, jak kdo zrovna řve... 😉 Má?


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02mepcRx21yRNdePnzqc4KNKxsjHEAX4NsULunHy1NEZX3LgJqNVZCzpsxu7tRmSqPl.



Související články

2025-05-31 07:35:00 > Dojíždění ze Skutče vs. statistiky

2025-05-23 09:19:00 > Dostupnost dojíždění ze Skutče? (část šestá - pozice zainteresovaných úřadů)

2025-04-19 05:55:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část čtvrtá - dostupnost kvalitou a kvantitou)

2025-04-04 06:33:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část třetí - dostupnost časová)

2025-03-23 07:15:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část druhá - časovou jízdenku?)

2025-03-17 15:44:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část první - dostupnost cenová)

2025-02-04 06:33:00 > Prázdniny

2025-01-27 18:39:00 > Podél nádraží se opět svítí

2025-01-16 07:28:00 > Jak je na tom využití veřejné hromadné dopravy ve Skutči?

2024-11-18 21:49:00 > Příjemné překvapení. 🙂

2024-10-02 20:05:00 > Pro výluku to problém není...

2024-09-04 14:19:00 > Skuteč má velkou potřebu WC na nádražích

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

Smiřice a okolí - doprava (projekt pro Královéhradecký kraj)   |   o webu   |   autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz