Skuteč a okolí - doprava

Dostupnost dojíždění ze Skutče? (část šestá - pozice zainteresovaných úřadů)
2025-05-23 09:19:00

Pro doplnění informací směrem k tomu, co je možné a čí je to kompetencí, jsem položil několik otázek Městu Skuteč a Pardubickému kraji. Výstup je poměrně zajímavým, ukazuje, že se věci mají trochu jinak než by člověk měl z veřejných vyjádření starosty města pocit. Z komunikace vybírám podstatné.

---

Otázka:

"Bylo by se možné v železniční stanici Skuteč, ale i ve Žďárci u Skutče nebo Chrasti u Chrudimi, věnovat problematice dostupnosti parkovišť typu P+R, K+R a B+R? Případně kapacitu stávajících ploch k parkování návazné dopravy navýšit? Lze dořešit bezpečný přístup cestujících a cyklistů na nádraží (osvětlení apod.)?"

Doplňující otázka:

"Bylo by možné v železniční stanici Skuteč zřídit přestupní bod mezi vlakem a návaznými autobusy vč. korekce poloh autobusových spojů tak, aby tvořily přípoje železniční páteři? Případně, lze uvažovat o aplikaci poptávkové dopravy?"

Odpověď Pardubický kraj:

"Vybudování parkovišť typu P+R, K+R nebo B+R by pravděpodobně bylo možné, nicméně tyto záležitosti by měly řešit příslušné obce a města. Jako příklad můžeme uvést terminály v Přelouči, Hlinsku nebo vlakovou zastávku v obci Orel. Krajský úřad, pokud je v této věci osloven, dodává spíše potřebné informace, případně jej lze zažádat o příspěvek na realizaci.

Vyjadřuje se z hlediska výstupů a nástupů na zastávkách, umístění nástupních/výstupních stanovišť a jejich počtu, parkovacích míst pro odstavy autobusů apod.

Přestupní bod u železniční stanice Skuteč není v tuto chvíli v plánu. Jeho vznik je zvažován až k roku 2029. Možnosti poptávkové dopravy v Pardubickém kraji nyní analyzujeme v souvislosti s nedávným přijetím příslušné legislativy. Prováděcí předpisy se však ještě tvoří a nejsou ve finální podobě."

Reakce Město Skuteč:

"V okolí železničních stanic Skuteč a Žďárec u Skutče již nevlastníme žádné pozemky na které by bylo možné rozšířit parkování. Budeme tedy jednat o pronájmu dalších pozemků s Českými drahami, tak abychom kapacitu parkování navýšili. Dle sdělení Pardubického kraje přestupní bod u železniční stanice Skuteč není v tuto chvíli v plánu. Jeho vznik je zvažován až k roku 2029."

---

Komentář k odpovědím:

Kraj konstatuje, že uvedené je na aktivitě města. Není to optimální postoj, protože tím, kdo by měl tvořit koncepci jak dostat lidi do vlaku, je kraj - městu je to jedno. Současně uvádí, že ke zřízení autobusové zastávky možná bude důvod v horizontu 2029+.

Město konstatuje, že nemá ani pozemky ani důvod něco dělat - kraj zatím zastávku nevyužije. Zřízení kolárny, místa pro vysazení spolujezdce, bezpečný přístup a osvětlení pan starosta v odpovědi pominul.

Obecně je to o prioritách města. Slibem neurazíš, a pokud si město je z předchozích jednání vědomo toho, že kolegové z ČD, kteří mají na starosti reality, jsou placeni za to, že toho, kdo něco chce, zejména jiné státní složky, finančně stáhnou z kůže, je příslib jednání o jednom dopise, v reakci na nějž se řekne, že se to zkusilo a nejde to.

Železniční dopravu využívá minorita. Může to být ze Skutče tak cca kolem 50 lidí denně. Ač nějak vypadá PR starosty (požadavky na vysoká nástupiště, čekárnu a WC), je realita o tom, že prioritou je, aby zaplatil někdo jiný. Nezaplatí-li, jako že tu nikdo takový není, vyvíjet vlastní aktivitu město nemá zájem - prostředky směruje jinam.

---

Otázka:

Je možné jednat se Správou železnic nebo s městem Skuteč (možnost pronájmu, zajištění úklidu a kamerového dohledu apod.) o zprovoznění čekárny v železniční stanici Skuteč? Alespoň v klimaticky náročnějších obdobích.

Doplňující otázka:

Je možné jednat se Správou železnic o doplnění rozhlasů a informačních systémů na zastávkách na trati 238, kde tyto systémy aktuálně absentují?

Odpověď Pardubický kraj:

"Jednání se Správou železnic je možné, nicméně jednání v tuto chvíli nepředpokládáme. Na financování provozu čekáren nemáme dostatek finančních prostředků.

V dnešním „online“ světě věříme ve sdělování informací skrze aplikace v telefonu. K zobrazení zpoždění nemusí být využívána pouze aplikaci IDS IREDO, nýbrž i aplikace Můj vlak nebo IDOS."

Reakce Město Skuteč:

"Správa železnic město Skuteč oslovila s nabídkou prodeje nádražní budovy. Zastupitelstvo města se touto možností zabývalo. Vzhledem k tomu, že budova je umístěna v ochranném pásmu lomu, u železnice a obchvatové komunikace, je její další využití kromě čekárny velmi problematické. Budova je ve špatném technickém stavu a její oprava by byla vzhledem k využití velmi nehospodárná. Nabídka tedy nebude akceptována."

---

Komentář k odpovědím:

Dotaz na čekárnu byl spíše testovacím balonkem směrem k městu, nakolik to s čekárnou myslí vážně. Odpověď je o doplnění informace, že lze očekávat, že výpravní budova železniční stanice může jít v dohledném horizontu (až vymístí technologie) k zemi. Město nemá zájem platit provoz čekárny, má zájem, aby jí platil NĚKDO jiný - stát. V minulosti starosta hledal oporu v legislativě, která Správě železnic ve stanicích nařizovala držet WC a čekárnu. Tato ale v nedávné minulosti byla upravena tak, že povinnost dráhy již není.

Využitelnost budovy ze strany města je pouze tak, že by tam byly sociální byty. Super nápad udělat z nádraží vyloučenou lokalitu. 😉 Problém je v tom, že jakákoliv budoucí stavba v kolejišti bude muset řešit případnou hlukovou zátěž případných zachovaných bytů v budově. A to je neřešitelné - předpokládá se tam, že buď má člověk v létě v noci otevřené okno nebo je udělaná nějaká vzduchotechnika. Kam ale otevřít okno, pokud je byt mezi dráhou a silnicí? Jak udělat vzduchotechniku, aby skrze ní nešel do bytu nadměrný hluk? Při prodeji by tam dráha musela dát břemeno, že tam byty nebudou. Jak to s podobnými budovami dopadá, pokud je někdo dostane za suchý z nosu, je vidět v Ústí nad Orlicí. Nemá to řešení...

---

Otázka:

Je vhodná v jízdním řádu deklarace vozidel s oddílem první třídy, není-li je dopravce schopen garantovat?

Doplňující otázky:

Míra nasazování náhradní vozby na trati 238 je výrazně vyšší než na jiných tratích s nasazením řady 847. Je důvodem smluvní nastavení nebo tolerance objednatele? Důvod? Je možné požadovat posilování v úseku Pardubice – Slatiňany u přetížených spojů vedených náhradní soupravou jako kompenzaci za odchýlení se od smluvně zajištěného stavu?

Odpověď Pardubického kraje:

"Jednotlivé služby včetně první třídy jsou správně garantovány v jízdním řádu. Kdyby tomu tak nebylo, tak by kraj rezignoval na kvalitu poskytovaných služeb. V případě nesplnění požadovaného řazení vlaku vymáhá Pardubický kraj po dopravci příslušné sankce v souladu se smlouvou. Postupně již dochází ke stabilizaci a opětovné garanci služeb. Tolerováno bylo pouze přesunutí jednotek 844.

Za snížení kvality na trati 238 se omlouváme. Horší kvalita je dána dvěma faktory. První problém nastal s přesunem starších jednotek řady 844 do České Třebové, kde bylo potřeba jejich nasazení z důvodu zavedení výhradního provozu pod dohledem zabezpečovacího zařízení ETCS. Dále problémy nastaly u jedné jednotky 847, která v loňském roce měla srážku se stromem. Jednotka musela být přepravena na opravu k výrobci, kde probíhala náročná oprava (postupně došlo k rozebrání jednoho stanoviště z důvodu kontroly jednotlivých dílů vlaku). U další jednotky 847 došlo k „zahoření“ jedné z nápravových převodovek a čekalo se na opravu. Obě opravované jednotky 847 a jednotky 844 jsou již v provozu na trati 238. Odškodnění za neplnění garantovaných služeb je věcí dopravce. Kapacitu nasazovaných souprav si smluvně řeší dopravce sám. Nicméně v této věci proběhlo několik jednání s dopravcem.

O přeplňování vybraných vlaků víme. Bohužel se nám kapacitnější náhradní soupravy nepodařilo zajistit pro nedostatek vhodných souprav u dopravce."

---

Komentář k odpovědi:

Pozitivní, a dle oběhů vozidel v posledních dnech, je, že se na trať vrátily po opravách nebo redislokaci všechny jednotky, které sem patří. Regionovy s nižší kapacitou z vlaků dočasně (do dalšího problému) zmizely. První třídu a dostatečnou kapacitu soupravy již najdete ve všech vlacích. Dlouhodobým problémem je konstatování "nedostatku vhodných souprav u dopravce". Srážky se stromem nebo technické problémy nejsou ničím neobvyklým. Oprava teď trvala 5 až 9 měsíců. Zálohy nejsou. Kraj dá dopravci pokutu, tím to končí.

---

Celkově:

Z odpovědí vychází smutný závěr. Má-li vzniknout něco na podporu využívání veřejné hromadné dopravy, musí to iniciovat Město Skuteč. To má své priority. Zájem, pokud to nezaplatí někdo jiný, není. Otázkou je, jak dlouho jsou udržitelné vlaky s pěti cestujícími. 😉

Protože Město Skuteč není ochotno komunikovat jinak než v režimu zákona 106/1999 Sb, dávám do dopisů poznámku o jednání v tomto režimu. Znamená to, že dopis najdete na webu města mezi poskytnutými informacemi. Kolegové z kraje jsou obratnější - v dopise konstatovali, že mi rádi odpoví bez režimu dle zákona. Tím se zveřejnění na webu kraje obešlo a je s tím méně administrativy. Netrvám na něm (ani u města; i když tam mi to vyhovuje více než informace od starosty "na míru"), informace stačí. Bude-li zájem, kompletní dopis zveřejním v komentářích.


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02s1kTfwd6JzkyrvQXxhzkvwCUYjfxQgSFf43MrNBPp3Rrv8X83HoGh2TntAwTvJ6Xl.



Související články

2025-05-31 07:35:00 > Dojíždění ze Skutče vs. statistiky

2025-05-09 08:05:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část pátá - shrnutí)

2025-04-19 05:55:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část čtvrtá - dostupnost kvalitou a kvantitou)

2025-04-04 06:33:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část třetí - dostupnost časová)

2025-03-23 07:15:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část druhá - časovou jízdenku?)

2025-03-17 15:44:00 > Dostupnost dojíždění za prací ze Skutče? (část první - dostupnost cenová)

2025-02-04 06:33:00 > Prázdniny

2025-01-27 18:39:00 > Podél nádraží se opět svítí

2025-01-16 07:28:00 > Jak je na tom využití veřejné hromadné dopravy ve Skutči?

2024-11-18 21:49:00 > Příjemné překvapení. 🙂

2024-10-02 20:05:00 > Pro výluku to problém není...

2024-09-04 14:19:00 > Skuteč má velkou potřebu WC na nádražích

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

Smiřice a okolí - doprava (projekt pro Královéhradecký kraj)   |   o webu   |   autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz