Skuteč a okolí - doprava

Parkování v ulici V. Nováka
2025-09-15 06:00:00

Pokud něco ty, kteří se zabývají možnostmi řešení dopravy ve Skutči, trápí, je to situace s parkováním. Trápí proto, že tahle problematika obsahuje pouze kompromisy. Kompromisy nepopulární.

Jedna věc jsou možnosti, které dává fyzika a platná legislativa. Druhá věc je politika. Zásadní vliv na výslednou podobu řešení mají ti, kdo nejhlasitěji hájí své zájmy nebo názory. Ti neřeší co říkají zákony. To pak ztěžuje nalezení rozumného řešení.

Do toho se přidává zvyk lidí parkovat tam, kde se to „nějak vejde“. Když se pravidla málo kontrolují, lidé si posunou hranici toho, co je ještě možné. Přitom jen pár set metrů od problémového místa leží plochy, kde by se dalo parkovat. Politicky je snazší nechat to být. Třeba s odkazem na to, že zákony neodráží aktuální potřeby dnešní doby. Ostatně Městská policie by nedělala nic jiného než řešila špatné parkování.

Jedním z takových příkladů ve Skutči je ulice Vítězslava Nováka - úzký a klikatý úsek mezi Husovou a Zvěřinovou ulicí. Parkovat by se zde podle pravidel vůbec nemělo. Pro průjezd autobusu normy uvažují šířku jízdního pruhu 3,0–3,5 metru. Šířka samotného autobusu bez zrcátek je cca 2,55 metru, ale pro bezpečný průjezd je vhodné mít rezervu 0,5 metru k pevné překážce nebo zaparkovanému autu, aby se autobus mohl bezpečně trefit i v obloucích. V ulici V. Nováka je obousměrný provoz autobusů, takže by ideálně každý jízdní pruh měl mít alespoň 3 metry + rezervu 0,5 m. Při rozkreslení do digitální technické mapy (viz http://skutec.vhd.cz/sdilene/250915_vitezslava-novaka_ROZBOR.pdf ) je vidět, že šířku nad 6,5 metru lze dosáhnout až od vjezdu k Palečkům. Pokud tam stojí auto, ubírá se z dostupné šířky cca 2 metry (u SUV nebo dodávky ještě více). V mapě je šířka pro osobní auto 2,5 metru označena zelenou čarou, 3 metry červenou a 6,5 metru fialovou. Úseky, kde šířka klesá pod 6 metrů, jsou vyznačeny žlutě.

Je zřejmé, že pokud zde někdo zaparkuje, ze šesti metrů zůstávají jen čtyři. Na vyhnutí dvou osobních aut to prostě nestačí.

V republice je spousta míst, kde jsou ulice užší. Krátká zúžení komunikace (cca 20–50 metrů) jsou normálně přípustná, ale problém na ulici Vítězslava Nováka není krátké zúžení – jde o živelné parkování v nevhodných směrových poměrech. Zaparkovaná větší auta zcela blokují výhled na protijedoucí vozidla a úsek je často příliš dlouhý, než aby se s tím dalo něco dělat – zvlášť pokud není omezena rychlost.

Paradoxem je, že v tomto úseku za posledních 20 let nedošlo k žádnému významnějšímu množství nehod (viz CDV – statistiky nehod na https://nehody.cdv.cz/statistics.php ). Během uzavírky u knihovny dokonce žádná nehoda nenastala. Možná to je také důvod, proč politik „raději nechává věci být“.

Řešení?

Při jakékoli úpravě ulice budou vždy buď omezeni parkující, nebo projíždějící.

Jako první krok bylo možné obnovit vodorovné dopravní značení v místech, kde je parkování zhruba možné. Tento základ se už realizoval – od Zvěřinovy ulice k náměstí se vyznačují legální parkovací místa.

Co stále chybí, jsou výhybny – místa, kam by se mohlo auto schovat, pokud přijede protijedoucí vozidlo. Tyto výhybny by měly být umístěny tam, odkud je dobrý výhled, a vyznačeny žlutými čárami zákazu zastavení.

Důležité je také důsledné vymáhání pravidel ze strany městské policie. Takové opatření by zamezilo živelnosti a zajistilo bezpečný průjezd ulicí.

Problém ale zůstává politicky citlivý – raději se často nezasahuje, než by bylo nutné omezovat některé řidiče. Pokud by se přesto uvažovalo o omezení, lze v ulici Vítězslava Nováka získat až třicet nových parkovacích míst a současně zklidnit provoz. Stačilo by například zjednosměrnit ulici ve směru k náměstí. Pro rezidenty by to bylo praktické a bezpečné řešení (viz nákres v souboru označeném „jednosmerka“).

A kudy by šel opačný směr? Kvůli intenzitě provozu (ač neoperujeme s průzkumy a vlastně tak nevíme, kolik toho kde jede) by muselo dojít také k úpravě na ulici ČSA mezi Tylovou a Sadovou. Došlo by sice k závleku dopravy před školu, ale zároveň by se zklidnila ulice ČSA, která by se obešla bez rizikového parkování na chodníku a bez omezení jízdního pruhu. Problém křižovatky ČSA × Tylova (a školy) by šlo řešit zvýšením úrovně povrchu vozovky a zavedením zóny s omezenou rychlostí. Nová parkovací místa by se díky tomu také objevila.

Technicky je řešení možné, ale politicky je situace jasná: město se drží zásady „Neomezovat.“ Lidé by to těžko přijali. Pokud se takto postupuje, nelze se pak divit, že doprava v ulici nefunguje podle představ některých z uživatelů uličního prostoru.

Malůvky k článku jsou dostupné na adrese http://skutec.vhd.cz/sdilene/ . Pozor, soubory s ortofotomapou jsou datově opravdu velké.


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid0fu3CKtWxaoJAPMfybWbUH3DpmEqtDa7ptYSFLxMqDacyJCAKMoD7xYKdgEFcF1Qul.



Související články

2025-09-08 06:00:00 > Přejezdy na polňačkách ve Žďárci

2025-09-01 06:00:00 > 70 nebo 50 km/h? Chyba nebo vlastnost řešení na obchvatu?

2025-06-08 07:40:00 > Jednosměrka u knihovny

2025-03-01 18:21:00 > Stavba cyklostezky Skuteč - Předhradí začíná

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

  autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz