Skuteč a okolí - doprava

Křižovatka z obchvatu na Skutíčko – problémy a možnosti (část první)
2025-11-09 07:53:00

V minulém týdnu (a také v listopadových Skutečských novinách) vydalo město obrázek návrhu úpravy křižovatky, se kterým hodlá jít na kraj.

Jde o reakci na podněty spojené s říjnovou nehodou v tomto prostoru. A – ač to z toho není zřejmé – i o konstatování, že není prioritou vedení města řešit stav křižovatky jinak, tedy provizorně.

Obrázek byl jen informací o tom, že se starosta zeptá na kraji, jestli by to nechtěli zaplatit. Co myslíte? Časem asi ano.

To ale neřeší aktuální problémy, které může město řešit téměř ihned – zejména dosvětlení křižovatky a přechodu, podnět pro úpravu zmateného a neintuitivního dopravního značení a případně i jednání o dočasném zrušení levého odbočovacího pruhu do Skutíčka do doby krajského řešení, aby bylo možné na stávajícím přechodu doplnit ostrůvek mezi směry jízdy.

Budete-li po městě chtít jakékoli dočasné řešení na dané křižovatce, odpovědí nejspíš bude, že se jedná s krajem – a že by jiné řešení bylo zmařenou investicí.

A to bude pravda. Jenže PR bylo nastaveno tak, aby většina lidí ve městě nabyla dojmu, že se na problému přeci pracuje. Pracuje, jen jinak, než by si většina čtenářů obrázku představovala.

Starostovi se nedá upřít, že pro město zajistil na místní poměry nezvykle velké množství investic. O jeho komunikaci navenek ale nesmíte příliš přemýšlet. Stejně jako o detailech jednotlivých řešení. Politika je v jeho pojetí občas (nebo většinou?) i o tom, že neřekne všechno, nebo že danou věc prezentuje trochu jinak. Je otázkou, co si přitom myslí o obyvatelích tohoto města. Zřejmě – ze zkušenosti – to, že je zajímá jen výsledek. Nebo že si podrobnosti ta banda nezaslouží?

Proč si nenechat zatleskat za to, že jsem zaplatil (nebo sám nakreslil) obrázek? Na pocit, že se něco dělá, a tím i na zklidnění emocí po nehodě, to stačí. Většina to pochopí kladně a „řvoucí menšina“ je tak umlčena. A vo to jde...

Přitom by ze strany města stačilo udělat tak málo...

Pojďme se na to podívat šířeji, už jen v rovině dopravy.

Politika je jen o hraní si s emocemi a lichými představami – což je prostor pro práci starosty, dělá-li to tak, jak to z jeho výstupů vypadá. Přičemž je to jedna z možností, jak to dělat. Není to špatně, jen vůči lidem to není úplně upřímné. 😉

---

Principem obchvatu města je, aby se tranzitující řidič vykašlal na průjezd městem, a to i přesto, že ví (nebo mu to dnes napoví navigace), že by tak cesta od Štěpánova nebo Přibylova na Lažany byla výrazně kratší. Základem je motivace, že se mu po obchvatu jede lépe – tedy že jede rychleji a nemusí tolik dávat pozor na chodce, parkující, odbočující a další komplikace. Pokud tento pocit nemá, volí cestu přes město.

Podíváte-li se na to, jak je obchvat postaven, uvidíte ve většině případů široké plochy se samostatnými odbočovacími pruhy kamkoli. Z pohledu dopravního inženýra Policie, který rozhoduje o povolení dopravních opatření a úprav značení, budou potřeby tranzitu jednou z priorit.

Řešení, která spočívají v tom, že řidičům jízdu záměrně znepříjemníme, aby nejeli tak rychle (kruhový objezd, semafory, redukce odbočovacích pruhů tam, kde se – přes pravidla provozu – jezdí tak, jak se jezdí), budou průchozí jen velmi obtížně.

Podíváte-li se na starostův obrázek s návrhem, vidíte, že tranzit není omezen. Naopak – ruší se levé odbočení do sídliště ve prospěch přechodu a jediná možnost výjezdu ze sídliště bude pravým odbočením s tím, že u Lidlu je kruhový objezd, kde se lze otočit.

Chtějí přechod? Tak ať něco obětují. 😉 Tranzit omezován nebude, maximálně se přesunem přechodu do jiné polohy sníží riziko, že tam řidiči vstoupí někdo, koho neviděl.

Ano, lze to takto řešit. Ale je to z hlediska města správné zadání? Nestálo by za to s dopravním inženýrem Policie více diskutovat o tom, že nedodržování rychlosti je na obchvatu skutečný problém?

Výše uvedené je prvním argumentem proti řešení s kruhovým objezdem – natož se semafory. Filozofie té úpravy je jiná. Nemluvím o tom, že těžko řešitelný výjezd v místě přechodu není vůbec řešen. Stálo by to odbočovací pruh na Skutíčko, a tedy by to znamenalo omezení rychlosti tranzitu.

---

Varianta: kruhový objezd

Kruhový objezd by měl mít průměr kolem cca 23 metrů (tipoval bych, že to je rozměr nového kruháku u nádraží) nebo optimálních 30 metrů. To, co po něm chceme, je, aby řidič na hlavní musel ubrat rychlost – tedy aby ho k tomu přinutila změna směru a potenciální vozidlo, které má přednost.

V našich poměrech se nebudeme bavit o tom, že by to nemělo být na jednopruhových okružních křižovatkách nad 25 000 vozidel denně, ale můžeme uvažovat o převládajícím směru, který tam může psychologicky působit tak, že řidiče od Skutíčka příliš nečekáte.

Problémem kruhových objezdů, který snižuje jejich kapacitu, jsou přechody pro chodce – zejména na výjezdech, kdy si chodec není jistý, kam vlastně auto jede. Není-li kaskadér trvající na absolutní přednosti, váháním často vytvoří kolonu v křižovatce. V horším případě se ti dva potkají. Lze to řešit, ale ne tam, kde je chodců mnoho. Místo přecházení (alternativa přechodu bez přednosti chodce) je na výjezdu z kruhového objezdu zcela nevhodné.

Jak je to v místě prostorově? Z obrázku je vidět, že by to tam asi nějak šlo. Je otázkou nakolik by řešení řidiče zpomalilo, ale pracovat s tím jde. Problémem je zaústění výjezdu od sídliště – což by se asi ještě dalo – ale zejména zaústění výjezdu od domků v místě stávajícího přechodu. Připočteme-li, že kruhový objezd představuje zásadní investici, jde o řešení s mnoha kompromisy a málo pravděpodobné.

---

Varianta: světelně signalizační zařízení

Tady je otázka, co si vlastně představujeme – a kolika lidem by to, a jak, mělo sloužit.

Nemám k dispozici dopravní průzkumy (vozidla, chodci) z tohoto místa a nedomnívám se, že by se tím zadání nebo projektant starostova návrhu zabýval. Čas na sčítání je drahý... Což je samozřejmě špatně, protože navrhovat něco jen podle pocitu nemůže dopadnout dobře.

Moje dojmy jsou, že jde o občasné uživatele, jejichž počet roste v době, kdy je zájem o stezku, koupaliště, hřiště apod. A to i nárazově dost výrazně (např. při akcích). Bavíme-li se o semaforech pouze pro přechod, pak v blízkosti křižovatky při zajištění zelené pro chodce vznikne kolona až do křižovatky. To není úplně vhodné. Otázkou také je, kolik chodců ve Skutči při daných nižších intenzitách provozu bude skutečně čekat na zelenou.

Řídit celou křižovatku by v podmínkách Skutče nedávalo smysl. Zdržení vozidel přijíždějících od Skutíčka by bylo větší než dnes a po dobu přecházení chodců by provoz prakticky stál.

Semafory jsou tedy variantou, ale spíše variantou poněkud nešťastnou. Z hlediska omezení tranzitujících, kteří by to pak pocitově brali přes město, jsou variantou nevhodnou. Investičně je to blbě taky.

---

Je to dlouhé – pokračování tedy nechme na další příspěvek. Jeho obsahem by měla být formulace problémů, které tam vlastně potřebujeme řešit. 😉

(obrázky viz příspěvek na FB)


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02L4zjtSqqmBrjBszheyFXsfgwwpHzj33jQABbGuBnfzy2W3yyLkw3Q1nebvCrk6qzl.



Související články

2025-11-29 07:09:00 > První letošní větší sníh

2025-11-23 07:49:00 > Křižovatka z obchvatu na Skutíčko – problémy a možnosti (část druhá)

2025-09-22 06:00:00 > Kdo má přednost? Chyba nebo vlastnost řešení ve Štěpánkově ulici?

2025-09-15 06:00:00 > Parkování v ulici V. Nováka

2025-09-08 06:00:00 > Přejezdy na polňačkách ve Žďárci

2025-09-01 06:00:00 > 70 nebo 50 km/h? Chyba nebo vlastnost řešení na obchvatu?

2025-06-08 07:40:00 > Jednosměrka u knihovny

2025-03-01 18:21:00 > Stavba cyklostezky Skuteč - Předhradí začíná

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

  autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz