Skuteč a okolí - doprava

Křižovatka z obchvatu na Skutíčko – problémy a možnosti (část druhá)
2025-11-23 07:49:00

V ortofotomapě jsou označeny body, které budou dále popisovány - místa, kde osobně vnímám problémy, které, má-li věc prioritu (a neodkazujeme-li na dotace), mají většinou velmi jednoduchá řešení.

Bod 1 - Asi nejvíc vnímaný problém. Nedostatečné osvětlení přechodu spíš připoutá pozornost řidiče (kontrastní bod). Na druhé straně přechodu, kde je chodník v dolíku, vidí stín na poslední chvíli, kdy není schopen reagovat a dát chodci přednost. Osobně mě vyděsila situace, kdy ve tmě v dolíku čekal člověk s kočárkem. Chodec z dolíku navíc vstupuje rovnou do připojovacího pruhu, kde ho za tmy, řidič od Skutíčka velmi snadno přehlédne také - soustředí se na spoustu jiných věcí.

Můžete namítnout, že fotka je bez světla předních světel vozidla. Nicméně pokud proti vám jede auto, dojde v křižovatce bez osvětlení k oslnění a vidíte ještě méně. Je jen na řidiči, jestli pojede předpisově 50 tak, aby měl šanci brzdit. Nepojede, že...

Bod 2 - Osvětlení je dimenzované na světlo na vedlejší komunikaci pro chodce. Přechod je nasvícen přidruženě, nedostatečně.

S trochou dobré vůle lze doplnit dva stožárky s osvětlením chladným intenzivním světlem, které by přechod a jeho okolí vytáhly. Toto řešení ale bylo negováno tím, že si vedení obce představuje v delším horizontu a s financováním krajem něco jiného, čímž by provizorně doplněné osvětlení bylo zmrhaným nákladem.

Body 3 a 4 - Problémy se zaústěním vedlejší komunikace a přechod zaústěný vlastně do křižovatky. Mimochodem co to vlastně je? Nájezd? Značení nula, zachraňují to téměř neviditelné čáry vodorovného značení... měly by tu být červené sloupky, když už říkáme, že to křižovatka určitě není... 😉

Dva body v tomto místě uvádím proto, že je tam i blbý rozhled. Pokud by měl být přechod zachován v tomhle místě, asi by to muselo být řešeno nějakým usměrněním chodců, aby kousek šli proti směru jízdy. Byli vidět a byli viděni. Přechod by bylo potřeba v jedné polovině šoupnout kus od křižovatky.

Body 5 a 6 - Na silnicích druhé a třetí třídy sice je řešení přechodu pro chodce pouze vodorovným značením přípustné, ale je to většinou pouze do první nehody, kde by správce komunikace měl řidiči dokázat, že přechod musel vidět. Viděl, jen nezaregistroval. Svislá značka s reflexním rámem, jako tomu je po obci, by napomohla. Není. Důležitější je přeznačkování (počet instalovaných dopravních značek má také své limity - v tom, co řidič zvládne zaznamenat..) s omezením vozidel nad 14 t na Skutíčko.

O tom, že od nádraží není úplně jasné že křižovatka u koupaliště sedmdesátku ruší, jsem tu již psal nedávno. Schválně, jaká rychlost je zhora do přechodu z vašeho pohledu legální a proč?

Bod 7 - Obrovský problém, který zintenzivní případným posunem přechodu do těchto míst. Chybí chodník (nebo alespoň širší krajnice) směrem k TESCO. Zejména starší ročníky, pro které je delší vzdálenost problém, ale i lidé se psem a podobně, si krátí cestu neosvětleným úsekem druhé třídy. Opět, pokud proti vám jede po tmě člověk, který navíc zapomene dálkovky, nevidíte v klíčové fázi vůbec nic. Buď kuželku trefíte nebo ne...

Problémem je i odbočovací pruh na Skutíčko, jehož smyslem je, aby řidič tranzitující po obchvatu nebyl obtěžován zpomalujícími. Pokud sem bude přesunut přechod, je to zbytečné a nežádoucí rozšíření přechodu pro chodce. Intenzita na odbočení navíc tomuto řešení neodpovídá.

Bod 8 - Neusměrněný vjezd vozidel od sídliště do křižovatky, díky kterému v křižovatce při levém odbočení někteří neví kdo má vlastně přednost. Špatně zaústěná větev do křižovatky, která bez větších záborů pozemků nejspíš nemá jiné řešení než přikázaný směr jízdy vpravo na kruhák u Lídlu.

Bod 9 - Parkující vozidla znepřehledňují vjezd/výjezd křižovatky, kudy navíc vedeme chodce. Zbytečně nepřehledné místo proto, že někteří mají potřebu parkovat co nejblíže svých dveří. Na novém parkovišti kapacita je, jen je daleko...

Ochota politika doplnit dopravní značení (nebo šířit osvětu s parkováním pokud zbudou 3 metry pro každý směr jízdy) a trvat na tom (práce Městské Policie) je nulová. Je to horkej brambor po celém městě a je líp nechat obyvatele, ať si to vyřídí mezi sebou sami....

Bod 10 - Opět preference odbočení na Skutíčko samostatným pruhem (zrychlení a nižší požadavky na pozornost těch po obchvatu) před směrovým dělením přechodu. Co myslíte, má v tomto místě někdo nějaké dopravní průzkumy obhajující potřebu tohoto odbočovacího pruhu?

Bod 11 - Zbytečně velká plocha záboru komunikací. Rozhledové poměry lze, a možná i lépe, zajistit na užším řešení. Užší řešení je vhodným pro krácení případných přechodů pro chodce. Intenzity v této komunikaci navíc nenapovídají, že by byl problém s řešením přechodu bez směrového ostrůvku (tedy se zastavením obou směrů v případě přecházení chodce). Co s tím - jaké jsou možnosti? Zkusme zase někdy příště... 😉

(obrázky v příspěvku na FB)


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/skutecdoprava/posts/pfbid02M1GohwJjKsY6q3iagR92Ean17uwgWvANQ1KeG9rjxe54wZUQp9SwdYohgyG9zvwQl.



Související články

2025-11-29 07:09:00 > První letošní větší sníh

2025-11-09 07:53:00 > Křižovatka z obchvatu na Skutíčko – problémy a možnosti (část první)

2025-09-22 06:00:00 > Kdo má přednost? Chyba nebo vlastnost řešení ve Štěpánkově ulici?

2025-09-15 06:00:00 > Parkování v ulici V. Nováka

2025-09-08 06:00:00 > Přejezdy na polňačkách ve Žďárci

2025-09-01 06:00:00 > 70 nebo 50 km/h? Chyba nebo vlastnost řešení na obchvatu?

2025-06-08 07:40:00 > Jednosměrka u knihovny

2025-03-01 18:21:00 > Stavba cyklostezky Skuteč - Předhradí začíná

2024-08-08 17:40:00 > Okurková sezona i v politice?

  autor   |   skutec.doprava@vhd.cz   |  © skutec.vhd.cz